LAATSTE NIEUWS

Atelierroute Slikwerk in de Winter 28 en 29 december

Bezoek ruim twintig kunstenaars op en om ‘t Bildt tijdens Slikwerk in de Winter. De zaterdag en zondag tussen Kerst en Oud&Nieuw staan de deu..........
LEES VERDER>>

Recensie Orgelconcert 25 februari 2024

gebeurtenis:
Orgelconcert met Marina Torra Cabau, sopraan
Sylvio Salado Labella, orgel
gezien 25-2 in Aerden Plaats, Ouwesyl

FIJNE NUANCES EN GOUDEN KLANKSCHAKERINGEN BIJ SPAANS DUO IN OUWESYL

Op deze zondagmiddag konden de orgelliefhebbers genieten van een bijzonder- en gevarieerd concert voor orgel en sopraan. Vanaf de eerste noten van het Ofertorio no. 1 uit de "Museo Orgánico Español van Hilarión Eslava kenmerkte fijnzinnigheid het spel van organist Sylvio Salado Labella (Barcelona) en bleek hij een grote affiniteit te hebben met het fraaie, kleine Bakker en Timmenga orgel (1896, restauratie 2017)).

Een vriendelijk zonnetje leek speciaal even te schijnen voor de twee Spaanse studenten van het Prins Claus Conservatorium, die beiden een Master volgen in Groningen bij o.a. David van Laar (zang) en Erwin Wiersinga (orgel). In de blauw met gouden entourage schitterden gouden accenten op de klassieke versieringen van het orgel en flonkerden zonnestralen in de warme sopraanstem van Marina Torra Cabau (Granada). Haar hartverscheurende en tegelijkertijd subtiele uitvoering van "Hör mein Bitten" (Psalm 55) van Felix Mendelssohn was ontroerend.

Beide musici haalden het beste in elkaar naar boven en deze talentvolle sopraan liet haar stem fantastisch mee-kleuren met de rijke registers van het orgel. Voor het Barokke solistische werk op het orgel koos Labella voor het "Adagio" en "Allegro Moderato uit de "Sonata in g-mineur" van C.PE. Bach en verrassend voor werk van Clara Schumann. Haar "Prelude en Fuga" (ook in g-mineur, opus 67 no. 1) vormde een mooi romantisch onderdeel in het programma. In de snelle fuga bleek het registerspel uitdagend maar kwam het uiteindelijk goed met de virtuositeit. Samen brachten zij in een ode aan Spanje een bewerking uit "Nana" van Manuel de Falla's "Siete Canciones Populares Españolas" waarin een zweem van heimwee klonk. En bij de hierop volgende Gregoriaanse Antiphon "Salve Montserratina" van Pau Casals waanden we ons zelfs even in de Benedictijner Abdij van Monserrat in Catalunya.

Na zoveel muzikaal genieten in het Kerkje met de Julianatoren in Ouwesyl werd het concert besloten met een emotionele vertolking van het "Pie Jesu" uit het Requiem van Gabriel Fauré.

Wat een heerlijke orgelmiddag in deze gastvrije ambiance!

Jeanine Kramer